FAQ - Veelgestelde vragen


Algemene vragen - alvorens te bestellen
Wij hebben een huiscentrale, geeft dit problemen?
Hoe moet ik die gegevens verwerken?
Geheime nummers, gaat dat wel goed?
ADSL, gaat dat wel goed?
Ik heb ISDN, kan ik de tikkenteller gebruiken?

Algemene vragen - na aanschaf
Ik zou graag feature "X" verbeterd zien! Kunnen jullie dat maken?
Een huisgenoot verhuist. Schuiven alle gebruikers nu een nummer op?
Als midden in een faktuurperiode een kamer van eigenaar wisselt, hoe pak ik dit dan aan?

Helpdesk - na aanschaf
Ik kan mijn faktuur niet openen!
De waarschuwings-piepcodes vertonen zeer chaotisch gedrag!
Mijn computer zegt 'Module niet gevonden'.
Ik kan de pincode van gebruiker xx niet instellen!
Mijn modem werkt niet goed met de tikkenteller.
De tikkenteller reageert niet op mijn telefoon.
Er verschijnt een 1 achter geregistreerde telefoonnummers.
Er wordt onterecht aangegeven dat de module vol zit (twee piepjes).
De configuratie die ik op de computer instel, wordt niet overgenomen.
Ik kan niet op de buitenlijn komen!
Ik kom wel op de buitenlijn, maar mijn gesprekken worden niet opgeslagen!
Bij inkomende gesprekken wordt de verbinding soms zomaar verbroken!

Is het ook mogelijk om een huiscentrale aan de tikkenteller te hangen? Ontstaan er geen problemen met het doorverbinden van binnenkomende gesprekken?

Sommige huiscentrales hebben bepaalde eigenschappen die niet samen kunnen met ons systeem. Ons systeem kan niet 'compatible' zijn met alle systemen van concurrenten. Met de meeste huiscentrales zal onze tikkenteller echter geen problemen geven. De tikkenteller kan geplaatst worden tussen de centrale en de KPN. Hij registreert dan uitgaande gesprekken pas als u in de centrale voor de buitenlijn hebt gekozen. Met binnenkomende gesprekken doet de tikkenteller niets, dus dat geeft geen moeilijkheden.

Hoe zit het ermee als de geheugenmodule "vol" zit voor het einde van de KPN periode?

Mocht de module vol zijn (er passen ruim 2000 gesprekken op de module) voordat de twee maanden voorbij zijn, dan haalt u gewoon de module uit de tikkenteller en stopt deze dan in een willekeurige COM-poort van uw computer. Om vervolgens met een klik op de muis de module leeg te trekken. De software bewaart deze gegevens gewoon totdat de KPN rekening is gedownload.

Ik heb begrepen dat bij een 'normaal' gespecificeerde uitdraai van KPN bijna de helft van de nummers als Geheim worden gemarkeerd. Dit betekent dat je dus niet kan zien naar wie er gebeld is. Is dat bij het downloaden van de gegevens bij KPN ook zo? In het geval dat er sommige nummers gemaskerd zijn is het moeilijk om een gesplitste kamerlijn achteraf nog te verdelen in twee rekeningen?

Het is inderdaad zo dat ook de KPN factuur die geheime nummers niet doorgeeft. Dit is echter geen probleem voor de software van de Veller Tikkenteller. De software gaat, bij het achterwege zijn van het nummer, in tweede instantie een verband zoeken tussen de datum en tijd van het gesprek wat gespecificeerd moet worden. Meer dan 99 procent van de nummers zal hij dan kunnen traceren. Blijven er toch gesprekken over, dan wordt er aan het eind van het 'automatisch verbinden' aangegeven dat er nummers niet verbonden zijn met de KPN factuur en zijn de nummers 'handmatig' te verbinden. Dat verdelen van nummers onderling met huisgenoten valt dus mee omdat er op DAT moment op DIE dag maar 1 afgeschermd gesprek geweest is. Er hoeft dus niet gesplitst te worden om die reden. De splitsing maakt de tikkenteller doordat elke huisgenoot zijn eigen pincode kan invoeren. De software verdeelt verder alles.

Wij hebben ADSL op onze lijn, of op een aparte lijn. Gaat dat goed?

Technisch gezien is er geen reden waarom dit niet zou werken. Als iemand dit vermoeden positief kan bevestigen, horen wij dit graag via info@tikkenteller.nl. Zit het ADSL modem op dezelfde lijn zit als waarmee gebeld wordt, dan is het wel nodig het modem direct op de KPN lijn aan te sluiten, en niet via de tikkenteller.

Werkt de tikkenteller ook op een ISDN lijn?

De tikkenteller is ontworpen voor analoge telefoonlijnen, dus ISDN werkt niet. Een uitzondering hierop kan zijn als u een ISDN centrale hebt, met daarop een analoge aansluiting voor 'oude' telefoons. Op die analoge lijn kunt u wel een tikkenteller aansluiten, en dan aan de tikkenteller een stel telefoons. Alleen de gesprekken via die telefoons worden dan gelogd. Wat u kunt doen is een aantal huisgenoten een eigen lijn met een eigen nummer geven, en die direct via de ISDN lijn laten bellen; en de overige huisgenoten met een apart nummer op de analoge lijn laten bellen. Die krijgen dan een eigen 'analoge faktuur', die dan weer is uit te splitsen met ons systeem. Dit is overigens niet getest.

De huisgenoot met nummer 11 verhuist. Schuiven alle gebruikers nu een gebruikersnummer op?

Opschuiven is een oplossing, maar het hoeft niet. Het is namelijk ook mogelijk gebruikerscode 11 tijdelijk te blokkeren, door er een pincode op te zetten (een die bijvoorbeeld alleen de huisoudste bekend is). De blokkering kan vervolgens weer worden opgeheven zodra de nieuwe huisgenoot intrekt. Zie hiervoor de handleiding.

Ik zou graag feature "X" verbeterd zien. Het lijkt me niet zoveel moeite. Kunnen jullie dat maken?

Momenteel is onze wishlist al vrij groot. Nieuwe suggesties zijn dus iets voor de lange termijn. Bovendien, wat een kleine moeite lijkt, is niet altijd een kleine moeite, en vele kleine moeites maken een heleboel werk. Wij willen ons produkt graag verbeteren, maar het is een feit dat honderden studenten kunnen werken met het produkt wat er nu ligt. De policy is dus: heeft u het idee dat het produkt absoluut onbruikbaar is zonder een bepaalde aanpassing: controleer eerst de handleiding of u geen mogelijkheden over het hoofd ziet, en mail dan naar info@tikkenteller.nl. Hebt u minder dringende suggesties, mail dan naar suggesties@tikkenteller.nl. Zodra er tijd over is, zal gekeken worden of met die suggesties iets gedaan kan worden.

Indien gebruiker 18 per 1 nov. 2002 vertrekt en er komt een nieuwe gebruiker per 1 nov. hoe pak ik dit dan aan? Ik kan nl. niet zomaar even een naam wijzigen. De KPN-specificatie komt pas 5 nov. dus de naam van de oude gebruiker moet dan toch tot dit moment in het systeem zitten?

Dat klopt. Een mogelijkheid is om de naam wel te veranderen, maar de kosten van gebruiker 18 op 5 november nog eens onder te verdelen naar oude en nieuwe huisgenoot. Hiertoe kunt u bij het verdelen van de rekening de linker lijst sorteren op gebruikersnummer, en handmatig de kosten tot 1 november en de kosten na 1 november optellen. In een volgende softwareversie komt de optie 'exporteren naar Excel', dan hoeft het optellen niet eens handmatig.
Een andere oplossing is om tijdelijk een extra gebruiker (bv. 21) aan te maken voor de nieuwe huisgenoot. Per 5 november schakelt u hem dan om naar 18, en tot 5 november houdt u 18 geblokkeerd met een pincode.

Mijn computer zegt 'Module niet gevonden' terwijl de module wel in de COM-poort zit. Hoe kan dat?

Dit probleem kan verschillende oorzaken hebben, maar komt het meest voor bij laptopgebruikers. Zoals in onze disclaimer al staat aangegeven doet de module het niet op alle laptops, omdat deze een afwijkend voltage op de COM-poort hanteren. We hebben in de afgelopen periode wel een module ontwikkeld die ook op laptops werkt. Deze module kan voor 10 euro worden besteld. Als u de oude module terugstuurt, krijgt u ook nog eens 4 euro retour. Hebt u interesse om zo'n module te kopen, mail ons dan. De beste oplossing is echter om een andere PC te gebruiken.

Ik kan de pincode van gebruiker xx niet instellen!

In verband met beperkte opslagruimte kunnen slechts de eerste 16 gebruikers een pincode instellen, dus gebruiker 11-18 en 21-28. Om voor deze gebruikers een pincode in te stellen is het bovendien nodig de oude code te kennen. Is die kwijt, dan is de pincode ook via een omweg te wissen: dit staat in sectie 2.1.3b van de handleiding beschreven.

Sinds ik de tikkenteller heb geinstalleerd, doet mijn modem het niet meer! Hoe kan dat?

Het kan zijn dat het modem eerst op een valide kiestoon wacht voordat hij probeert te bellen. De, iets lagere, kiestoon van de tikkenteller wordt als dusdanig niet herkend. Dit probleem kan opgelost worden door bij de instellingen van het modem het wachten op een kiestoon uit te zetten. De te verrichten handelingen hiertoe staan beschreven in sectie 3.3.2 van de handleiding.

De tikkenteller geeft regelmatig aan dat de module vol zit, ook al heb ik hem net geleegd! Ook neemt hij de configuratie die ik op de PC instel niet over. Al met al zeer chaotisch gedrag!

Dit probleem is sinds versie 1.03 van de software verleden tijd! Het wordt veroorzaakt door falende communicatie tussen PC en module. De reden dat dit probleem niet eerder is opgelost, ligt erin dat sommige PC's deze fout wél vertonen, en andere niet. Vertoont uw tikkenteller dus het bovenstaande, chaotische gedrag, upgrade de software dan naar versie 1.03 of hoger. Configureer vervolgens met de nieuwe software de module opnieuw (bij Configuratie->Tikkenteller). Dit zal het probleem oplossen. Onstaan er toch moeilijkheden, neem dan contact op met info@tikkenteller.nl. U wordt zo dan snel mogelijk geholpen.

Ik kan niet op de buitenlijn komen! Als ik een gebruikerscode of een 0 intoets, hoor ik een kort geklik, en krijg ik weer de interne kiestoon.

Dit is een probleem van de eerste lichting tikkentellers, in combinatie met de KPN centrale in bepaalde steden. Treedt dit probleem op, dan is het een kwestie van het vervangen van de 'firmware' van het apparaat: er moet een chip verwisseld worden. In overleg kan dit door ons, of door ervaren bewoners op locatie geschieden. Natuurlijk is het zo dat tikkentellers die nu geleverd worden, deze nieuwe firmware al bevatten.

Ik kan niet op de buitenlijn komen. De tikkenteller reageert in het geheel niet op de knoppen/draaischijf van mijn telefoon.
OF: Ik kom wel op de buitenlijn, maar mijn gesprekken worden niet opgeslagen!

In principe moeten alle moderne telefoons, die gebruik maken van toonbellen, werken op onze tikkenteller. Oudere telefoons echter werken met pulsen (het verschil is gemakkelijk te horen aan het geluid wat in de hoorn te horen is bij het intoetsen van een cijfer). Deze pulstelefoons worden door ons niet volledig ondersteund. Wij ondersteunen alleen modellen die zeer nauwkeurig aan de specificatie voldoen. Hebt u een telefoon die het met de tikkenteller niet doet, dan zit er helaas niets anders op dan een nieuwe telefoon aan te schaffen. Overigens werken de meeste telefoons met een draaischijf wel weer met de tikkenteller - het is een kwestie van uitproberen. Er is een eenvoudige test: kies een buitenlijn (bijvoorbeeld met 0), en kies vervolgens de code '000' (of een andere code die u zelf hebt ingesteld in Kostenverdeling). Als de telefoon wordt ondersteund, brengt deze code u weer naar de binnenlijn (lage zoemtoon).

Wij hebben meer dan één poort in gebruik, waarvan minstens één huistelefoon. Als wij gebeld worden en het gesprek opnemen, dan wordt de verbinding verbroken zodra een van de andere huistelefoons ook wordt opgenomen!

Als u alleen huistelefoons gebruikt, is dit probleem zelfstandig op te lossen door bij een winkel als Primafoon of BelCompany splitters te kopen, en hiermee alle telefoons op één poort aan te sluiten. Wie kamer- en huistelefoons door elkaar wil gebruiken, kan van ons een chip met nieuwe software thuis ontvangen; die moet dan wel zelf (aan de hand van een schriftelijke instructie) in het apparaat gezet worden. Systemen verkocht na 1 oktober 2002 bevatten deze optie standaard.

Er verschijnt een 1 achter geregistreerde telefoonnummers, dus bijvoorbeeld 0900-9292-1.

Als ondersteuning voor pulstelefoons aangeschakeld is, kan soms het neerleggen van de hoorn geregistreerd worden als een 1. Voor het berekenen van de belkosten maakt deze extra 1 niets uit. Zijn er geen pulstelefoons in huis maar alleen nieuwe toon (DTMF) telefoons, wat wij sowieso sterk aanraden, dan is het mogelijk de ondersteuning voor pulstelefoons uit te schakelen via Configuratie - Tikkenteller - Geavanceerd in het programma Kostenverdeling.

Ik kan mijn KPN online faktuur niet openen!

Zorg allereerst dat de nieuwste software geinstalleerd is! De nieuwste software bevat de nieuwste faktuur-lees-routines. Om er zeker van te zijn dat de faktuur juist gedownload wordt, verdient het aanbeveling de faktuur te downloaden door met de *rechter* muisknop op 'Specificatie downloaden' te klikken, en dan 'Save target as' of 'Doel opslaan als' te kiezen. De faktuur altijd eerst opslaan, niet openen! Als het goed is, wordt er nu een bestand 'Verbruik.txt' aangeboden. Heet het bestand anders, dan kan het zijn dat u een afwijkende KPN Zakelijk faktuur heeft. De nieuwste software bevat hiervoor experimentele routines; om deze te gebruiken moet expliciet 'KPN Zakelijk' als aanbieder worden gekozen *voor* het openen van de faktuur.